Nyt on ollut pieni tauko bloggailussa kun meillä on käynyt paljon vieraita. Ensin omat vanhempani olivat Unkarissa 29.10-1.11, Akselin vanhemmat saapuivat 31.10 ja lähtivät 3.11 ja Ilmari saapui torstaina 4.11.

Omien vanhempieni kanssa kävimme mm. Skfvárissa Bory-varissa, Árpádin kylpylässä, Budapestin kauppahallissa, West endissä ja Vaci utcalla, sekä sekä syömässä Agárdissa Szomjasin pizzerissa, Gyulas csardassa (Gulassi taverna) ja Csutora etteremissä.

Bory-var

Kiipesimme äitin kanssa torniin (karmea kuva, mutta uhraudun tämän päivityksen vuoksi :D)

Maisemia tornista

Kuningasvallia vastakkaiselta puolelta, alla näkyvät mm. patsaat "Unkarin kohtalo" (nainen kädet ojennettuina, ranteissa kahleet, sylissä käärme ja kaulassa Unkarin vaakuna), sekä Unkarin ratsumiehen syntymä (pikkuvauva ratsastamassa haikaralla).

Etupiha ylhäältä katsottuna

Tornin taidegallerian ikkuna

Turisti kiipeämässä alas samasta tornissa jossa olimme äidin kanssa.

Muistutukseksi viime vuodelta niille, jotka eivät muista, Bory Jenö rakensi Bory linnan 40 vuoden aikana vain muutaman apulaisen kanssa, osoituksesi rakkaudestaan vaimoaan ja työtään (arkkitehti, kuvanveistäjä kohtaan). Kaikki patsaat ja suurin osa maalauksista linnassa on aitoja tai replikoita Jenön taideteoksista, loput ovat hänen vaimonsa tai muiden taiteilijoiden töitä.

Jenö valmisti linna vaihtamalla rakennusaineita taideteoksiinsa. hänen lapsenlapsensa ja nuoremmat sukulaiset pyörittävät linnaa ja sen taidegalleriaa omin avuin, sisäänpääsy maksaa aikuiselta 600ft (reilu 2e) ja lapselta 300ft (reilu euro). Linnassa on vielä asuintiloja, jossa sukulaiset majoittuvat mutta suuri osa on avattu yleisölle nähtäväksi ja kosketeltavaksi.

Agárdin ravintoloissa äiti kokeili jälkiruokina gundel palacsintaa ja somloin kakkua, iskä kokeili kirsikkajäädykettä ja hassuja raejuustopalloja.

Lisäksi kävimme Skfvárissa jättimäisessä Intersparissa koska onneksi äidillä on samat intressit ulkomailla, kuin minullakin, ruokakaupat :D he majoittuivat naapurissamme Viking hotellissa ja vuokrasivat auton joten pääsimme helposti ja halvalla ympäriinsä.

Kun Akselin vanhemmat saapuivat teimme läpsystä vaihdon maanantaina ;) eli menimme kaikki yhdessä syömään, josta omat vanhempani lähtivät palauttamaan vuokra-autoa ja lentokentälle. Söimme Budapestissä Pompei trattoriassa.

Kun omat vanhempani lähtivät kävelimme Akselin vanhempien kanssa katsomaan ikivanhaa New York hotellia (ollut myös Hungaria) jonne Akselin vanhemmat halusivat sisään katselemaan, me nolostelimme vähän koska olimme aika arkisissa ja rönttöisissä vaatteissa mutta kun rohkaistuimme sisään ja kahville (olimme kävelleet hotellin kahvilaan), huomasimme että monilla muillakin oli ihan arkivaatteita ja turisteja oli paikka täysi. NY:ssä sai ottaa kuvia ilman salamaa, joten otimmekin pari todistusaineistoksi ainoasta paikasta, jossa kahvi maksoi saman verran kun Helsingissä ;)

Akseli ihmettelee kattotaideteoksia

Joimme alkoholikahvit, itselläni oli Calypso coffee (kahvia+tia mariaa), Akselin äidillä French coffee ja Akselilla ja isällään Mexican coffee (kahvia+tequilaa). Nykistä sitten otimme metron Astorialle, josta Akselin vanhemmilla oli hotelli. Astoria oli aika tyylikäs vanha 30-50luvun jenkkielokuvasta tyylitelty hotelli, veimme sinne kotiin meneviä tavaroita mm. 13 pussia valkosipulikuutioita Akselin mummolle ja tädille :D

Seuraavana päivänä treffasimme Skfvárin juna-asemalla josta otimme taksin Bory-variin, kävimme myös Alba plazalla jossa vaihdoin äidin Hillalle ostaman epäonnisen kissapaidan isompaan kokoon. Onneksi vaihto oli erittäin helppo ja oikea kokokin löytyi, vaikka olimmekin ostaneet jo toisen paidan (sammakkokuvioiden) Budapestistä. Sammakkopaidasta Hilla ainakin tykkäsi kuulemma niin paljon, että pisti heti päälleen.

Skfvarista ajoimme bussilla Csutoralle syömään, jossa Akseli ja Akselin isä tilasivat alkupaloiksi tartar-pihvit, Akselin suuren suosikin. Tällä kertaa näimmekin pihvin valmistuksen pöydän vieressä, eli raa'an kananmunan vatkaamisen pihviin ja mausteet ja sipulit. Oli hienoa katsoa ammattilaisen työskentelyä ja pihvi maistui erinomaiselta, kun sitä hieman kokeilin. Syömisen jälkeen saattelimme Akselin vanhemmat juna-asemalle ja sovimme tapaavamme seuraavana aamuna kello 12 Budapestin parlamenttitalolla.

Kävimme seuraavana aamuna hakemassa ensin BP:ssä aamupalaa Burger kingistä ja sitten noudimme tilaamani kirjat Bestselleristä. Tosin lähettäjä oli hukannut niistä yhden, joten sain vain kaksi kappaletta, mutta eiköhän se tälle loppuajalle riitä ;) eipähän kulunut rahaa niin paljon.

Parlamentilta ajelimme kakkosen ratikalla kauppahallille, josta ostelimme Akselin äidin kanssa pálinkaa, viiniä, makkaraa ja juustoa. Matkaan tarttui mm. savustettua trappista juustoa, 1/4 metrin palinkahalko ;) (eli 7 pikkupulloa puutelineessä), ja paprikaa. Ostin itse myös tytöille joululahjaksi erään musiikkivehkeen johon ihastuin jo viime kerralla, mutta se jäi ostamatta. Sekä pari muuta pikkutuliaista toisille henkilöille.

Budapestin kauppahallin mahtava keskikäytävä

Kauppahallilta ajelimme ratikalla takaisin Astorialle, jossa pakkasimme Akselin äidin tuoman tyhjän matkalaukun ja menimme vielä viimeisille kahveille. Sieltä Akselin vanhemmat lähtivät odottamaan lentokenttäkuljetustaan ja me Oktogonille, ostamaan Tiinalle Kataystä lisää Iced fancies sarjaa :D ja käymään ihanassa Gyöngy halasz korukaupassa. Tiinalle ostimme tällaiset:

Myöhemmin mennessämme Ilmaria vastaan hain vielä Tiinan pyynnöstä tämän:

Nyt ei pitäisi puuttua sarjasta oikeastaan mitään muuta kun yksi tarjotin, teekannu ja mukit, sekä tietenkin kankaiset - eli essu ja patalaput. Mutta näitä en ole täällä nähnytkään - mukeja lukuunottamatta, eikä minulle kohta mahdukaan laukkuun enempää ;)

Korukaupasta ostimme yhden joululahjan jonka AKSELI VALITSI O_O ihmeitä tapahtuu ;)

Torstaina sitten lähdimme Ilmaria vastaan, minä kävin noukkimassa piparipurkin ja Akseli meni sinisellä metrolla vastaan, tapasimme Deákilla ja lähdimme junalla kohti Agárdia. Valitettavasti kellonaika oli niin myöhä ettemme saaneet enää mistään kunnon unkarilaista ruokaa, mutta Szomjasista sai vielä pizzaa ja sellaisethan sitten tilattiin. Plussaa palvelusta, saimme ottaa toiset oluetkin, mutta sitten tarjoilija tuli sanomaan että näiden jälkeen rafla suljetaan. Taksia ei ilmeisesti Agárdissa ole, koska se olisi pitänyt tilata Skfvárista asti joten kävelimme sitten...

Otimme kaljat vielä talolla ja painuimme pehkuihin, sillä tarkoitus oli lähteä seuraavana päivänä Budapestiin. Pääsimmekin lähtemään aamulla tuntia aiemmin kuin tarkoitus oli, ensin vain selvitimme Ilmarin reissun Kroatiaan. Pienen internetin kahlaamisen ja soittelun jälkeen saimme päätettyä hyvät junat ja sovimme, että ostamme ne heti sitten Déliltä ettei Ilmarin itse tarvitse siitä huolehtia. (Eli Agárd-Deli menopaluu ja Kroatiaan lippu).

A-D lipun osto oli ihan iisipiisi ja kansainvälisen ostokin onnistui helposti, lippu Kroatiaan maksoi 25 euroissa. Kävi kuitenkin päivän aikana ilmi (ja varmistimme tämän infosta) että olimme saaneet menopaluun Kroatiaankin hankittua, eli yhden suunnan hinnaksi tuli vain 12,5euroa! Lisäksi sai ottaa minkä junan halusi, sillä lippu on 2kk voimassa. Ilmarin onneksi päivässä menee aina yksi juna ilman vaihtoja ja ne sattuivat olemaan parhaisiin aikoihin.

Ajelimme Oktogonille aamiaiselle ja tarkoitus oli mennä tsekkaamaan Avant-garde taidemuseo.... tosin, taidemuseota ei ollut, vain plakaatti seinässä. No, screw this ajattelimme ja menimme sitten tuopille. Ostettiin kaljat ja sen jäljeen vielä yhdet drinksut, pojat ottivat caipirinhan ja minä mansikka-caipirinhan:

Tämän jälkeen hankkiduimme kauppahallille, tosin ensin ajeltuamme metrolla väärään suuntaan - se siitä Akselin Metroid-suuntavaistosta ;)

Otimme muutamia kuvia kauppahallin viereiseltä Szabadság hid (Liberty/Vapauden silta) sillalta, koska oli juuri hieno auringonlaskun aika. Budan ja Pestin yhdistäviä siltojahan on yhteensä 7 kappaletta. Lisäksi on kaksi muuta tuntemattomampaa siltaa. Sillat ovat Árpád híd, Margit híd (Margaret, joka on tälläkin hetkellä suljettu korjaustöiden vuoksi), Széchenyi lánchíd (Széchenyi ketjusilta), Erszébet híd (Elisabeth, uusin BP:n silloista joka ylittyy Tonavan kapeimman kohdan yli), jo mainittu Szabadság híd (Vapauden silta), Petöfi híd, Lágymányosi híd joka on nimetty Budan alueen Ládgymányosin mukaan. Wikipedian tiedon mukaan kaikki sillat tuhoutuivat toisen maailmansodan aikana, jonka jälkeen ne on siis uudelleen rakennettu osa jäljitellen vanhoja edeltäjiään.

Tarkoituksena oli vielä mennä kauppahallin jälkeen parlamentille, mutta alkoi olla myöhä ja totesimme, että mikäpä sen parempaa kuin tuopit vielä. Joten ajelimme ratikalla takaisin Astorialle josta bongasimme Ördög sarok (Paholaisen kulma) sörözön, joka toi eläväisesti logon puolesta mieleen tutun ja turvallisen PRKLn. Pubi oli pieni kuin mikä, mutta siellä oli hyvä tunnelma, vapaa pöytä ja englantia puhuva henkilökunta.

Suureksi huvitukseksemme, jopa tästä kuppilasta oli saatu varattua pöytä. Unkarissa siis on tapana, että jos tiedetään pubi mihin halutaan mennä viettämään iltaa sinne soitetaan ja varataan pöytä... aivan kuten meillä Suomessa tehdään ravintoloissa, mutta täällä tehdään myös baareissa. Eikä se ole mitenkään poikkeuksellista. Otimme siis Ördögissä tuopit ja shotit pálinkaa. En nyt muista pálinkamerkin nimeä, mutta se oli erinomaista! ehkä meidän pitää vielä käydä Ördögissä siis...  googlen mukaan siellä on muutenkin halvinta hanaolutta koko kaupungissa (iso tuoppi 300ft = 1,3e)

Ördögistä suuntasimme Délille, jossa onnistuin murtautumaan ABC:n takaovesta sisälle. Ja siis vahingossa :D ryssäytin sisään ovesta, joka sitten sattumalta johtikin tiskin taakse, myyjä tosin otti ihan huumorilla ja naureskeli koko ajan kun palveli meitä. Ostimme olutta tarkoituksena ryypiskellä junassa, mutta valitettavasti juna oli uutta versiota ja aivan tupaten täynnä joten kaljat jäivät myöhäisempään ajankohtaan.

Menimme vielä Agárdissa Csutoraan syömään, jossa pojat ottivat taas tartarit, minä tuttuun tapaan etikkakurkkuja smetanalla ja pääruoiksi Akseli söi kananrintaa, minä lammasta pastalla ja Ilmari peurapörköltiä dödölleillä. Tämän jälkeen kävelimme mökeille ja Ilmari menikin heti nukkumaan, koska hänellä oli tänä aamuna lähtö 7.30 jotta ehtisi Budapestissä Kroatian junaansa. Me valvoimme hieman pidempään ja nautimme aamulla pitkän kaavan mukaan....

Kuva ennen "onnettomuutta", Töppis nauttii marraskuisesta säästä ;) (auringossa väh. +20)

Tästä meni ehkä 30minuuttia niin Töppis repäisi niin vauhdikkaasti kissan perään, että koko koira pääsi irti ja karkasi seuraavan mökin taakse. Tosin juoksi puolen minuutin päästä takaisin ja saimme sen mökkiin sisälle... huh huh, tarkemmin tarkastellessamme asiaa kävi ilmi, että sen valjaista oli täysin pettänyt se pätkä joka pitää hihnaa/juoksunarua kiinni valjaissa kiinni. Eli siis se koko kangaspätkä ja rengas olivat repeytyneet irti valjaista. Ihmettelimme kyllä, että miksi nämä valjaat on edes valmistettu niin että tarpeeksi paineistettuna tämä osa aivan varmasti repeää irti, että mitäs enää siinä vaiheessa teet...

Ei ollut paljon vaihtoehtoja, suuren harmittelun ja ärtymyksen saattelemana hyppäsimme 14:03 bussiin ja suuntasimme Skfváriin, josta otimme taksin (1200ft) kaupungin laidalle Fressnapfiin, josta ostin 11eurolla uudet valjaat. En tosin ollut kovin ihastunut pelkkään nyloniin ja L-kokokin minua epäilytti, mutta M-koon valjaat olivat niin karmean pienen ja himpulan näköiset. Kävimme vielä siinä ison ostoskompleksin - Park Centerin, jossa Fressnapf eläinkauppa on, vieressä Aldissa ennenkö soitimme taksin. 1000ft takaisin bussiasemalle, jossa kävimme pienillä tuopeilla, hakemassa sämpylät ja pääsimme lauantain vikalla bussilla 16.10 lähtemään takaisin kotiinpäin.

Onnekseni sovittaessa valjaita ne olivat suht passelit, hieman isohkot parista kohtaa mutta ei mitenkään vaarallisella tavalla, mieluummin hieman liian isot kuin puristavat. Plussaa näille valjaille siitä, että kohta+lenksu mihin hihna napsautetaan kii on ommeltu niin tiukasti ja pitkälle kiinnoi valjaisiin ettei sitä saa revittyä irti elleivät koko valjaat räjähdä käsiin :D

Eli ihan hyvinhän tässä kävi, vähän liikaa tuli turhaa rahanmenoa mikä ei minulle ole kovin toivottavaa mutta ainakin a)koira on turvassa ja palasi heti luoksemme kun kutsuimme, eikä lähtenyt karkuun b)kaupat ovat auki c)taksilla ajelu on täällä halpaa (muuten emme olisi päässeet/osanneet eläinkaupalle) d) valjaat ovat sopivankokoiset ja tukevat.

Mutta kyynärpäästä oli taas "puhjennut" hieman verta ja finnimäistä keltaista. En vain pääse perille mikä tuo on, se ei ole lainkaan kipeä eikä muuten pahannäköinen, paria kertaa lukuunottamatta. Putsasin taas betadinella ja katsotaan eteenpäin. Toisen kyynärpään kovettumaan on päähän kertynyt rähmämäistä töhkää/kuivaa ihoa, mutta se ei kyllä vaikuta miltään haavalta tms. vain kuivalta iholta/rasvalta kun olen sitä ahkerammin rasvaillut tässä.

Kahtellaan... kohta pääsee kotimaan eläinlääkärille näyttämään jos vielä vaivaa, mutta mitenkään vaaralliselta tuo ei vaikuta, vain minua ärsyttävältä.

Ainiin ja saaden esitellä 5.12 kotiutuvan perheemme uuden jäsenen:

6kk ikäisen KaisaM:n Speechless:n aka Nasun. Nasu etsi kotia peruuntuineiden varausten vuoksi ja olen tykännyt Kaisan tavasta hoitaa asioita, Amunhan oli Kaisan oma kasvatti, joten sovimme että tämäkin poika saa hyvän lemmikkikodin meiltä.

Nasu on hu-ky valkonauhainen poika.