Ei voi unkarilaisia ainakaan haukkua hitaudesta tässä asiassa, 10 aikaan minulle oli varattu huone, 13 aikaan lunastimme sen ja nyt yhdeksää vaille kuusi istun täällä ja tavaroitakin olen jo levitellyt.

Kävin aamulla vierailemassa unkarilaisella englanninkielen tunnilla, mikä oli sinänsä ihan mielenkiintoinen kokemus sillä he opiskelivat englantia about sillä tasolla mitä me opiskelemme yläasteella/lukiossa. Siellä pääsin pitämään englanniksi esitelmää, itsestäni!

Tosiaan, 2000 ft/yö oli hieman liian kallis taksa, joten muutin opiskelijoiden "hostelliin" tai enemmänkin hotelliin jossa on kämppikset ;)

Asun siis 3 muun tytön kanssa, jaan toisen tytön kanssa toisen huoneen ja toinen parivaljakko jakaa toisen makuuhuoneen. Lisäksi on keittiötilat, sekä erilliset wc ja kylppäri. Huoneisto on n. 50-60 neliötä. Hyvin siisti... :)) viime vuonna uusittu.

MInulla on siis puolikkaassa huoneessani oma kirjoituspöytä, vaatekaappi, seinähylly, sänky ja nettiyhteys kaapelilla.

 

Keittiöstä löytyy keittolevyt, jääkaappi, mikro, vedenkeitin ja minimaalinen kahvinkeitin joka on varmaankin jonkun tytöistä. Tänään syödään siis Lidlistä ostettua thairuokaa! :D

Näkyvä huone on "meidän" , olen ottanut kuvan vastapäätä jossa asuu 2 muuta tyttöä meidän huoneemme kopiossa ;)

Kylpyhuone ja suihkukaappi

Vain Elina on kotona

Tytöt ovat kuulemma usein ke-su poissa, ja minä tietenkin olen 2~ vkoa Gyórissa ja 2~Agárdissa. Olen siis yksin nyt pari yötä, he kuulemma kaikki puhuvat englantia ja pitävät siitä erittäin paljon :)) Huonetoverit voivat toki olla miinustakin, mutta toivon että tästä on minulle hyötyä ja pääsen paremmin kiinni "seuraelämään".

H0stelissa ei saa polttaa, eikä juopotella. Juoda saa, mutta vähän. Täällä on kahvi- ja limonadiautomaatteja, sauna&solarium (en tiedä maksaako jotain, luultavasti) sekä pesulahuone, johon voi lainata silitysrautaa. Peseminen maksaa 100ft/pesu käsittääkseni. Siivoja käy joko kerran kuussa tai viikossa... en ollut ihan varma.

Roskat jätetään käytävän siivouskomeroon, ja "rapusta" löytyy myös yleistv-huone josta näkee plasmalta esim. NBC ja BBC sillä täällä pidetään englanninkursseja.

Vuokra on 17 700 ft/kk, vieraita saa tuoda 19-23.

Ainoa "miinus" on se, että huoneistosta pitää olla poissa 21.-25.10 sillä Csabassa pidetään isot makkarafestivaalit ja silloin hostelli vuokrataan ulkopuolisille. Olen luultavasti kuitenkin Gyorissa silloin tai Tibor auttaa minua järjestämään asian. Ne tavarat mitä ei halua mukanaan muuttaa voi jättää tänne lukkojen taakse säilytykseen.

Kumma juttu sinänsä, ettei minun ilmeisesti tarvinnut maksaa ed. asutuksesta 2pv mitään... Kata oli soittanut sinne ja sanoi ymmärtäneensä asian näin, niinpä tilasin taksin Katan avustuksella asuntolaan ja maksoin 5000ft siitä ilosta että ajelin sieltä tänne hostellin lähistölle :) en olisi millään jaksanut raahata kaikkea bussiasemalle ja bussiin.

Laskeskelin, että minulle jää n. 2000ft/pv käytettäväksi, mikä ei ole paljon, mutta voin tarvittaessa lainata äidiltä tai Akselilta. Ajattelin että on hulluutta jos on vieraassa maassa mutta joutuu pihistelemään jos haluaa esim. ravintolaan tai kylpylään kun se on kuitenkin todella edullista täällä. Täältä saa myös ihania tuliaisia ja joululahjoja, eka on jo ostettu ;)

Minua auttoi koko tämän päivän oppilastoimikunnan(? tms.) jäsen tulkkaamalla ja avustamalla asioissa, sekä Kata. Unkarilaiset ovat todella avuliasta porukkaa, täällä hostellissakin tuntematon tyttö tuli auttamaan laukkujen kantamisessa portaita vaikken edes puhunut unkaria :) Minut myös kutsuttiin automaattisesti ensi torstaina eräänlaiseen oppilasjuhlaan jossa he viettävät aikaa opettajiensa kanssa, kokkaavat jne. Täällä kokataan todella paljon!!! :D

Olen taas tuntenut onnistumisia kommunikoimalla unkarin sanoilla kaupassa, apteekissa, taksissa ja bussissa :D

Aamu Gyulassa

Vielä en ole ehtinyt/jaksanut tutustua Békéscsabaan sillä täällä tuli vettä kuin Esterin perseestä äsken... sää saattaa vaihtua 10minuutin sisässä aurinkoisesta pilvettömästä ukkosmyrskyyn ja taas takaisin - pitäisi ostaa sateenvarjo. Gyula oli ainakin varsinainen puistojen, istutusten ja suihkulähteiden kehto, Békéscsaba on kuulemma Békésin kunnan "kulttuurikeskus" :)

english.bekescsaba.hu/

en.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9k%C3%A9scsaba

Asukkaita on n. tuplat verrattuna Gyulaan, sekä palveluita on huomattavasti enemmän. Hostellista on n. 10-20min kävelymatka keskustaan...